Mitä tietoa sivuston kävijäanalytiikasta irtoaa?

kävijät0214Tämä postaus on suunnattu niille lukijoille, joille Google Analytics ei vielä työkaluna ole ennastaan tuttu. Google Analytics on ilmaisohjelma, jonka avulla saa kerättyä tietoa oman verkkosivustosi kävijämääristä ja kävijöiden käyttäytymisestä sivustolla. Älkää pelästykö – ohjelma ei kerro yksittäisen kävijän tietoja! Jotta asia konkretisoituisi ajattelin jakaa teille muutamia kuvia, joissa näkyy, mitä perustietoja esimerkiksi tämän kiinakirja.fi -sivuston kävijäanalytiikka paljastaa sivuston kolmelta ensimmäiseltä aukiolopäivältä.

Ensimmäisenä päivänä kiva kävijäpiikki, sen jälkeen laskukäyrää

Tässä ensimmäisessä kuvassa näkyy käyntimäärien kehitys. Kukin piste janalla kuvaa yhden päivän vierailijoiden käyntimäärää sivustolla.

 

kävijät0214

Käynnit = montako kertaa sivustolle on tultu yhteensä
Yksilöidyt kävijät = montako erillistä kävijää on sivustolle tullut (joku on siis käynyt useamminkin kuin yhdesti)
Sivun katselut = Kävijöiden yhteensä auki klikkaamien sivujen määrä sivustolla
Sivua/käynti = monellako kiinakirja.fin alla olevalla sivulla kävijä yhdellä visiitillään keskimäärin käy ennen kuin poistuu toiselle sivustolle
Käynnin keskimääräinen kesto = sivulle tullt henkilö on viipynyt sivustolla keskimäärin 2 min 23 sekuntia
Poistumisprosentti = 55,31 % kävijöistä on yhden sivun luettuaan poistunut sivustolta
% uusia käyntejä = 83,52 % kävijöistä ei ole aikaisemmin käynyt tällä sivustolla.

Yllättävän paljon mobiilikävijöitä

Tästä taulukosta selviää, että 33,5 % sivustolla vieraillesta on tullut sivulle kännykällä. Tämä varmaan osittain selittää myös aikaisemmassa kuvassa olleen korkeahkon poistumisprosentin. Mobiililla ei mielellään surffailla sivulta toiselle vaan käydään jokin täsmäjuttu lukemassa ja sitten poistutaan sivustolta. Tabletti- ja mobiilikäyttäjien yhteisosuus sivuston kävijöistä on 47,7 %. Osaisikohan joku kommentoida, onko se tyypillinen luku suomalaisilla blogisivustoilla? Itselläni on kokemusta vain B2B liiketoimintaan liittyvistä sivustoista ja siellä mobiili- ja tablettikäyttäjien osuus on liikkunut 10-20 % välillä.

mobiili

 

Kävijätiedot kaupungeittain – iskä on vissiin käynyt monta kertaa 🙂

kävijat0214

 

Erityisterveiset kotiseudulleni Keski-Suomeen, expat-kohtalotovereilleni Oulun seudulle sekä urheille Singaporen suomalaisille!

Tällä hetkellä Facebook tuo enemmän kävijöitä kuin muut some-kanavat

Tämä taulukko kertoo, millä sivustolla on ollut linkki, jota painamalla kävijä on ohjautunut sivustolleni. Koska Facebook-kontakteistani suurin osa tuntee minut henkilökohtaisesti, lienee luontevaa, että heitä myös tämä sivusto on kiinnostanut enemmän kuin muita some-verkostojani. Minulla on Facebookissa kuitenkin kontakteja määrällisesti paljon vähemmän kuin vaikkapa Twitterissä tai Google+ palvelussa, mutta ehkä juuri tuo suhteen läheisyys konkretisoituu tässä tilastossa. Kiitos teille, jotka olette jakaneet linkkiä eteenpäin eri verkostoissanne! Kuten huomaatte, sillä on merkitystä.

lähteet

 

Sisällöstä eniten on etusivun lisäksi kiinnostanut e-kirjaan liittyvä keskustelu

Tuo ensimmäisellä sijalla oleva kenoviiva merkkaa etusivua. Ilokseni huomaan kirjan näytelukujakin jo luetun 137 kertaa. Ja tilauslomakettakin on kurkattu jo 89 kertaa. Hienoa! Tällä hetkellä olen saanut ennakkotilauksen 88 kirjasta. Tämä tarkoittaa sitä, että kun minimipainosmäärä on 500 kirjaa, omaan kirjahyllyyni kirjoja jäisi 412 kappaletta. Hui! Ei vainkaan, olen optimistinen ja toivon aiheen aidosti kiinnostavan niin, että kirjat löytävät kodin luotanne.

 

sivut

 

Toivottavasti tämä postaus rohkaisee jotain kokeilemaan analytiikkaan uppoutumista. Saa kysyä – vastaan, jos osaan.

 

Share Button