Tarvitsetko oikolukuapua tekstillesi?

Flickr_David Lofink Okei, sieltä se hiipi realismi tai sitten perfektionismin peikko ja pakotti löytämään ammattilaisen apuun tekstin pilkkujen viilaamisessa. Julkaistuani nuo muutamat näytesivut kirjasta, ihanat ystäväni lähettivät kommenttejaan välimerkkeihin liittyen ja minun oli pakko tunnustaa, että nyt on pakko ulkoistaa homma osaavammalle.

Facebookin kautta (kiitos Essi!) sain vinkin Siulasta, joka on Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan alainen suomen ja sukukielten opiskelijoiden ainejärjestö. Lähettämällä työtarjouksen osoitteeseen siula-keikkalista@helsinki.fi sain alle vuorokaudessa useita tarjouksia kirjan kielentarkastustyöstä. Hintapyynnöt vaihtelivat välillä 100-800 e ja kokemusta kaikilla oli ainakin gradujen oikoluvusta. Kokeneimmat olivat kääntäneet ja oikolukeneet useita tunnettujakin teoksia. Minua ostajana tietenkin helpottaa se, jos tekijällä on oma toiminimi, niin ei tarvitse miettiä, miten palkanmaksun verokuviot menevät. Eli suosittelen Siulaa muillekin oikolukuapua tarvitseville!

Tämä oikolukutyö oli kuluerä, johon en ollut varautunut etukäteen, mutta minkäs teet. Vaikka olen ammattiviestijä, niin pilkunviilaus ei ole ydinosaamistani. Itseasiassa opintoihini ei kuulunut kielioppijuttuja lainkaan. Moni tuntuu kuvittelevan, että jos viestintä on pääaineena, silloin ihminen on kielioppimestari. Tässä suoraan yliopiston sivuilta lainaus siitä, mitä olen opiskellut:

Yhteisöviestintä (Organizational Communication and Public Relations) tutkii viestintää työyhteisöissä sekä erilaisten organisaatioiden ja sen sidosryhmien välillä.

Yhteisöviestinnän opiskelu antaa opiskelijalle valmiudet ymmärtää ja suunnitella viestintää strategisella tasolla organisaation toiminnassa. Opinnoissa opitaan hyödyntämään yhteisöviestinnän teoriaa ja malleja viestinnän arjessa, analysoimaan viestintäprosesseja sekä luomaan viestintäkampanjoita.

Pääpaino opinnoissa on organisaatioviestinnän johtamisessa ja kokonaisvaltaisessa hallinnassa. Näkökulma sisältää vuorovaikutteisen lähestymisen sisäiseen ja ulkoiseen viestintään. Keskeisiä aiheita ovat strateginen viestintä, suhdetoiminnan teoria, sisäinen viestintä ja muutos, teemojen hallinta, mediasuhteet ja markkinointiviestintä.” (Lähde: https://www.jyu.fi/hum/laitokset/viesti/oppiaineet/yvi)

Postauksen kuva: Flickr, David Lofink

Share Button