Kokeilin FB-mainontaa

FBmainoksenluontiPäätin eilen kokeilla ensimmäistä kertaa Facebook-mainontaa. Satsaukseni oli kokonaista 15 euroa. Mitä sillä sai ja mitä kokeilusta opin? Tiivistelmänä totean, että Facebook-mainonta on helppoa ja koukuttavaa, mutta tuloksia saadakseen tavoitteet on tärkeä määrittää järkeviksi.

 

Yllätyin siitä, miten houkuttelevan helppoa mainoksen teko Facebookissa on. Siihen ei todellakaan tarvita mitään teknisiä taitoja eikä edes kielitaitoa: kaikki toimii sujuvasti suomen kielellä. Luotuani kirjailijaprofiililleni oman Facebook-sivun, jokaisen tekemäni postauksen jälkeen sivuston reunaan on ilmestynyt automaattisesti malli siitä, miltä postauksesta tehty mainos voisi näyttää. Ja sen alla puolestaan on heti nappi, josta jo euron panoksella pääsee mainoksen eteenpäin jakamaan. Laskuri lupaa huimia näyttömääriä ja kohtuullisia klikkausmääräarvioitakin.

FBlupaus

 

Hyvää Facebook-mainonnassa on se, että mainoksen voi kohdentaa seuraavilla kriteereillä:

– maantieteellinen alue
– sukupuoli
– ikä
– kiinnostuksenkohteet.

Ainakin itselläni nuo kiinnostuksenkohteiden ryhmät löytyivät helpoiten siten, että aloin kirjoittamaan aihesanaa ruutuun englanniksi ja pian FB jo ehdottikin minulle suomenkielistä vastinetta.

Myös maksaminen on helppoa. Se kävi joko pankki- tai luottokortilla tai PayPalilla. Maksettuani mainoksen, postauksen alla näkyi minulle julkaisijana reaaliaikainen laskuri siitä, paljonko mainosbudjetista kulloinkin oli kulutettu. Pystyin myös seuraamaan mainoksen näyttö-, klikkaus- ja tykkäysmääriä.

Kun mainokseen varattu budjetti oli kulutettu loppuun, FB ehdotti tietenkin lisäpanostusta sekä tarjosi raporttia kampanjan tuloksista. Oma tulokseni 15 euron panostuksella oli 5 134 näyttökertaa, 71 linkin klikkausta, 3 sivutykkäystä ja 2 julkaisutykkäystä. Kuulostaa hyvältä, eikö vain? Mutta kun kurkkasin tuloksia kotisivuni kävijäanalytiikanpuolelta, huomasin mainostamisen aikana Facebookin kautta nettisivuilleni tulleen vain 36 kävijää. Ja olin saanut kampanjan aikana vain yhden Facebookin kautta tulleen kirjatilauksen. Eli eivät ne linkkiä klikanneet kaikki kotisivuilleni tulleetkaan. Tässä kohti huomasinkin ensimmäisen tekemäni virheen. Olin maksanut siitä, että FB-postaukseni näkyi virrassa paremmin. Eli mainosta klikanneet eivät suinkaan päätyneet suoraan näytelukuihin vaan viralliselle FB-sivulleni siihen postaukseen, jossa kerroin, mistä näyteluvut löytyvät. Turhia mutkia matkassa….ensi kerralla teen paremmin ja markkinoin suoraan sivustoa esim. näin:

FBmainoksenluonti

 

 

FBtulokset

Oppipuolelle menee myös havainto siitä, että jotta mainonnasta on hyötyä, kannattaa miettiä, mitä toivoo mainoksen lukijan tekevän. Tässä testimainoksessa halusin ohjata ihmisiä kotisivuni sille sivulle, missä näyteluvut ovat luettavina. Tämä siksi, että juuri näyteluvut näyttävät kävijäanalytiikan perusteella olevan se sivu, jolta useimmiten päädytään kirjaostoksille. Loogista – jos pidät lukemastasi, haluat ehkä lukea sitä myös lisää.

FB:n laskemista näkyvyysluvuista ei ole iloa, jollei kukaan mainosta klikkaa ja etene siihen suuntaan, mihin mainoksella haluttiin ohjata. Tavoite voi olla esim. xx määrä uusia sivusta tykkääjiä/yhteydenottoja/tilauksia. Tämä tavoite kannattaa siis miettiä mahdollisimman konkreettiseksi ja helposti mitattavaksi ja mainoksen pitää tukea tavoitteeseen pääsyä. Eihän tässä muutoin mitään järkeä ole.

Itse kokeilen seuraavaksi mainostamista niin, että mainos ohjaa suoraan verkkosivulleni. Ja sitten seuraavan kerran, kun on mahdollista ladata kirjani e-kirjana. Lupaan raportoida tuloksista ja opeista.

Share Button