Kokeilin virtuaaliassistenttia

Flickr_tsaiprojectPari kuukautta sitten minulle tarjoutui mahdollisuus testata ensimmäisten joukossa uutta virtuaaliassistenttipalvelua. Idea tuntui kutkuttavalta ja ehdottomasti kokeilemisen arvoisella. Haaveissa oli tietenkin ulkoistaa osa yrittäjän rutiinitöistä virtuaaliassistentille, jotta itsellä jäisi enemmän aikaa siihen tuottavaan ja iloa tuovaan osuuteen työstä. Miten assistenttipalvelu sitten suoriutui testauksestani?

 

Kuva: Flickr / tsaiproject

 

Hyvää:

  • Assistentille tehtävää antaessaan voi määrittää ajan, jonka tehtävään saa enintään käyttää. Annoinkin ensimmäiseksi tehtäväksi assistentille tiedon hakua: pyysin etsimään 3-5 tahoa, jotka voisivat heittäytyä luovaan projektiin mukaan esiintyjinä. Eli harrastajateattereita, media-alan opiskelijajärjestöjä yms. pyysin listaamaan tietyltä alueelta. Assistentti suoritti tehtävän todella nopeasti ja hyvin: tulin iloiseksi.
  • Palvelusta ennen ja jälkeen koejaksoa saamani tiedot olivat selkeitä ja pitivät paikkansa. Asiakaspalvelu oli rentoa mutta asiallista ja yhteinen sävel tuntui löytyvän helposti.

Vaikka olin siis innoissani palvelusta, opin kuitenkin testijakson aikana sen, että minun oli hankalaa delegoida joitakin tehtäviä. Syitä oli kolmenlaisia:

  1. Tuntui siltä, että tuntemattoman ihmisen briiffaus oli joissain tapauksissa vaikeaa. Koska minulla ei ollut mitään tietoa assistentin osaamis- ja tietotasosta eri asioissa eikä hänellä toisaalta minun, toisessa antamassani tehtävässä puhuimme asioista eri tasoilla. Pyysin vertailemaan eri yhteisörahoitusalustoja kokonaiskustannuksien ja eroavaisuuksien kannalta. Odotin siis saavani jonkinlaisen vertailutaulukon, jossa kulut ja erottavat tekijät olisivat olleet listattuina. Mutta sainkin pari sivua kuvausta siitä, miten yhteisörahoitus yleisesti ottaen toimii ja yleisellä tasolla olevan kuvauksen käytetyimmän palvelun hintatasosta ja siellä yleensä tarjotuista vastikkeista.
  2. En uskaltanut antaa tuntemattomalle ihmiselle luottamuksellisia tehtäviä. Esimerkiksi kirjanpitoon liittyvien Excelien tarkastus olisi assistentille sopivaa työtä, mutta uskaltaisinko jakaa pankkitietojani virtuaaliselle henkilölle, jonka roolista mahdollisissa muissa yrityksissä en tiedä mitään. Entä voisinko avata kalenteritietoni tuntemattomalle ihmiselle?
  3. Olisin mielelläni antanut tehtäväksi vaikkapa pakettien postituksen tai tiettyjen ostosten teon. Mutta kuinka voisin virtuaalisesti toimittaa postitettavat tavarat assistentille? Tajusin tarvitsevani ennemminkin apulaista, joka on arjessani läsnä.

Yhteenveto:

Virtuaaliassistentti on loistava palvelu, jos keksit kuukausitasolla tarpeeksi helposti ulkoistettavia assistenttitehtäviä. Itsekin ottaisin palvelun käyttöön vakituisemmin, jos voisin ostaa sieltä satunnaisia työtunteja silloin tällöin. Nyt listaan mahdollisia assistentin tehtäviä ja mietin, pitäisikö arkeen palkata auttavia käsiä ihan livenä läsnäolevaksi.

Lisätietoja palvelusta: http://www.v-assistentti.fi/

Share Button