Olisko sulla hetki aikaa?

Flickr_StockMonkeys_comNiin yrittäjän kuin viestintä- ja markkinointialan päättäjänkin sähköposti tulvii mainosviestejä, puhelinmyyjät tavoittelevat bookatakseen tapaamisaikoja, ilmainen juttu onkin maksettu mainos, näkyvyys hakemistossa pelkkää huijauslaskutusta.  Erilaisia viestintä- ja mainospalveluiden tarjoajia tulvii ovista ja ikkunoista sisään samaan aikaan, kun yrität itse miettiä, miten oma viestisi tavoittaisi potentiaalisen asiakkaan ja saisi myyntiä aikaiseksi. Paljastan tässä kirjoituksessa, kuinka minä teen valintani siitä, kenelle vastaan ”kyllä” ja kenen tarjouksen sivuutan.

 

Kyllä, markkinointi ja viestintä edistävät tunnettuuden kehittymistä ja tukevat myyntiponnisteluissa. Parhaiten silloin, jos toimitaan suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti heittäytyvää uskallusta kuitenkaan unohtamatta.

Kyllä, markkinoinnissa voi myös vahingossa haaskata rahaa ihan turhaan. Etenkin silloin, jos ei tiedä mitä on ostamassa tai toiminnalle ei ole asetettu selkeitä tavoitteita. Joskus sitä tulee myös ihan huijatuksi.


ENSIMMÄINEN ASKEL: Tiedä mitä haluat

Ennen kuin otat vastaan yhtäkään markkinointiviestinnän gurua tai teet asiaa koskevia ostopäätöksiä, istu alas ja listaa itsellesi ylös seuraavat asiat:

  1. Mitä tavoitteita minulla olikaan? Valitse yksi tavoite kerrallaan ja keskity siihen.
  2. Jotta saavuttaisin tavoitteen, mitä toimintaa minun pitää saada aikaiseksi? Kun olen onnistunut, mitä silloin tapahtuu?
  3. Ketä tavoittelen, ketkä ovat kohdejoukkoani?
  4. Mikä on tärkein avainviesti, jonka haluan saada läpi?  Avainviesti on siis se tarina tai teko, joka saa valitsemassani kohdejoukossa aikaiseksi toivomaani toimintaa.
  5. Ketkä vaikuttavat tavoitteisiin pääsemiseen? Kuka voi tukea minua, keneltä voi oppia? Kenen täytyy olla mukana päätöksenteossa, entä kenelle muille asiasta kannattaa muistaa kertoa?
  6. Mitä kanavia ja keinoja minun kannattaa käyttää tavoittaakseni oikean kohdejoukon ja saadakseni aikaan toivomaani toimintaa? Listaa mahdolliset keinot sekä niiden vaatima ajallinen ja rahallinen panostus.
  7. Tee valintasi ja ryhdy toimeen. Muista, että markkinoinnissakaan “kaiken itse tekeminen” ei aina ole halvin vaihtoehto, kun ottaa ajankäytön huomioon. Pestaa ammattilaiset ammattilaisten hommiin. Huolehdi kuitenkin siitä, että tarkastat sisällöt ennen niiden julkaisua.
  8. Mittaa tuloksia, kuuntele asiakkaitasi ja kehitä toimintatapoja palautteen pohjalta.

 

Kun sinulla on suunnitelma, et juokse tarjousten perässä ilman tavoitteita vaan ohjaat kulkua toivomaasi suuntaan ja valitset matkalle sopivimmat kumppanit. On helppo sanoa ei niille tarjouksille, jotka eivät sovi omiin sapluunoihin. Ja toisaalta joskus iloisesti yllättyä, miten palaset loksahtelevatkin jopa yllättävästi paikalleen.

 

Kuva: Flickr/www.stockmonkeys.com

Share Button