Miksi en “Tykkää ja jaa”?

FBtykkaaMinulle on viime aikoina tullut sellainen olo, että Facebookin käyttäjät masinoivat  “Tykkää ja jaa” -kilpailuja tiedostamatta niihin liittyviä ongelmia. Mitäkö ongelmia sitten?

Mainostavan tahon kannalta kilpailut ovat ongelmallisia, koska ne ovat Facebookin säännöissä kiellettyjä. Säännöissä todetaan: ”Henkilökohtaisia aikajanoja ja kaveriyhteyksiä ei saa käyttää kampanjoiden hallitsemiseen (esim. ”jaa aikajanallasi ja osallistu”- tai ”jaa kaverisi aikajanalla ja osallistut useammin”- ja ”osallistu merkitsemällä kavereitasi tähän julkaisuun” -tyyppiset kehotukset on kielletty).

Facebookin motivaatio kieltoon on tietenkin saada sivujen ylläpitäjät maksamaan siitä, että heidän postauksensa nousisivat virrassa esille. Voikin olla, että moni yrittäjä tieten tahtoen uhmaa Facebookin sääntöä ja jatkaa “Tykkää & jaa” -kisojen järjestämistä, koska on kokenut sen tehokkaaksi. Mikäs siinä, jokainen pelatkoon miten haluaa. Silläkin riskillä, että ainakin viestinnän ammattilaisen silmiin moinen kampanjointi näyttää tietämättömien touhulta.

Mistä päästäänkin ongelman ytimeen. Kontaktoin testiksi viisi suomalaisyritystä, jotka ovat viime aikoina järjestäneet “Tykkää ja jaa” -kilpailuja Facebookissa. Kävi ilmi että ainakin yhdessä yrityksessä sivuston kampanjoiden hallinta oli annettu ulkoiselle asiantuntijalle, eikä yrityksellä itsellään ollut tietoa siitä, että kilpailut rikkovat Facebookin ehtoja. Eli oli ostettu asiantuntija-apua markkinointiin ja saatu idea, jonka toteuttaminen on kyseisessä markkinointikanavassa kielletty. Minä en tällaiseen apuun olisi kovin tyytyväinen. Yrittäjähän tässä nimittäin riskin kantaa. Facebook voi halutessaan vaikka sulkea sivun, joka ei toimi ehtojen mukaisesti.

Facebookin kohdalla uhka ei liene tällä hetkellä kovin suuri, mutta kuten alussa totesin, on eri asia tietää pelisäännöt ja toimia tietoisesti niitä vastaan kuin ostaa asiantuntija-apua, joka ei sääntöjä kerro ja jättää riskit sinulle kannettavaksi.

 

Loppuun vielä muutama huomio ja lisämatskua kiinnostuneille:

  • Saat kyllä henkilönä tykätä ja jakaa ihan miten haluat. Kyse on siitä, että mainostaja ei saa arvonnan tai kilpailun ehdoksi laittaa jakamiskehoitusta. Lue silti ennen osallistumista tämä Keskisuomalaisen artikkeli arvonnoista, joista et voita mitään.

  • Jos haluat mielummin nähdä kavereidesi postauksia kuin osallistua henkilötietorekistereiden keruutyöhön erilaisille arvonnoille ja testiaparaattoreille ystäviesi nimiä jakamalla niin lopeta! Jokainen käyttäjä voi omalla käytöksellään vaikuttaa. Minä blokkaan kaikki feikkiarvontoja järjestävät ja suomalaisyrityksille olen nyt aloittanut tämän valistuskampanjan.

Ps. Kyllä minäkin tykkään ja jaan, mutten käskystä vaan silloin kun itsestä siltä tuntuu.

Share Button