Digimarkkinoijan tyypillisiä virheitä

HämmennysMinulla on noin kahdeksan vuoden kokemus digimarkkinoinnista sekä ostajan että tekijän roolissa. Olen siis laatinut Google Adwords -kampanjoita, kohdistanut Facebook-mainontaa, tutkinut analytiikkaa ja seurannut erilaisten markkinointitoimenpiteiden tehoa. Digimarkkinointi on upeaa, koska siinä pääsee tekemään kokeiluja pienilläkin aloitussummilla, suunnitelmaa voi vaihtaa lennossa ja tulokset näkee reaaliajassa. Entä mitä ovat digimarkkinoinnin sudenkuopat? Tässä vinkkini aloittelijoille ja ensi kertaa digimarkkinointia ostaville tyypillisimmisä digimarkkinoinnin virheistä.

 

Ohjataan ihmiset onnistuneesti omalle sivulle, mutta siihen seuranta ja asiakkuuden hoito loppuukin.

Tämä voi näkyä esimerkiksi siinä, että kävijä laskeutuu tietylle sivulle, mutta sivulta ei ole ohjausta eteenpäin: ei yhteystietoja, yhteydenottolomaketta tai chat-palvelua, jonka kautta asiakas saataisiin tunnistettua. Tai jos asiakas hoksaakin yhteystietosivuilta tiedot etsiä, ei markkinoija koskaan saa myynniltä tietoa siitä, oliko yhteydenotto laadultaan hyvä ja johtiko se jopa kauppaan. Tällöin markkinoinnin tehoa on mahdotonta arvioida. Tämän ongelman korjaamiseen suosittelen analytiikan kytkemistä kampanjoihin sekä CRM-järjestelmään. Esim. Hubspot tarjoaa ilmaisia verkkokursseja näiden asioiden opetteluun.

 

Mitataan sokeasti näyttökertoja

Pelkkien näyttökertojen ja kävijöiden seuraaminen voi johtaa pahasti harhaan. Olen ollut mukana kampanjassa, jossa sivuston kävijämäärät kasvoivat 300 %:lla pienen julkisuustempauksen kautta, mutta yhtään tuotetta ei myyty, koska kävijät olivat sivuilla vain uteliaisuuttaan, eivätkä edustaneet potentiaalia ostajakuntaa. Tällaista väärien kävijöiden kalastelua esiintyy yleisesti myös Facebook-kilpailuissa, joissa osallistujien kesken arvotaan jotain, mikä ei liity lainkaan itse myytävään tuotteeseen / palveluun. Tai kampanjoissa, joissa tehdään hassunhauska pieruvideo/firman jingle / kissakuva mietelauseella ja ihastellaan näyttökertojen kasvua samalla kun kohderyhmään kuuluneet kohtaavat sisällön lähinnä myötähäpeää tuntien. Mieti mielummin, millaiset henkilöt haluat tavoittaa. Sen jälkeen tuota sisältöä, joka vastaa näiden henkilöiden tyypillisiin kysymyksiin ja ratkaisee heidän ongelmiaan. Mieti vasta sen jälkeen kanavat ja viestin tyyli ja aseta mittariksi kontaktien määrä ja laatu sekä vaikutukset myyntiin.

 

Kuvitellaan hakukonemainonnan oikovan sisällöntuotannon tuskassa

Edelleen on olemassa hakukonemainonnnan ostajia, jotka kysyvät, voisiko yleisöä yleisesti kiinnostavia hakutermejä tiputella sivustolle tai vaikkapa sen koodiin. Tai keksivät muka omana ideanaan ostaa kilpailijan tuotemerkin sanana omiin mainoskampanjoihinsa. Hyvin tyypillistä on myös luetella lista toivottuja hakusanoja, joilla firman pitäisi tulla Googlessa ykköseksi ilman, että noilla sanoilla löytyy firman sivuilta juuri mitään sisältöä. Sori, se aika kun hakukonerobottia huijattiin  kirjoittamalla valkoisella tekstillä valkoista taustaa vasten ”Pamela Andersson”, meni jo yli 15 vuotta sitten. Nyt jos lähdet moista kokeilemaan, mätkäisee hakukone sivustollesi alhaisimmat mahdolliset laatupisteet, mikä tarkoittaa sitä, että vaikka maksaisit mainonnasta enemmän kuin muut samoista hakutermeistä kipailijat, mainostasi näytetään silti harvemmin. Kilpailijoiden käyttämien termien omiminen tuntuu olevan yleistymässä, eikä se sinänsä ole kiellettyä, ellet käytä suojattua tavaramerkkiä kilpailevan tuotteesi markkinointiin. Mutta kertooko tämä osaavalle ostajalle eniten kuitenkin lähinnä epätoivostasi ja siitä, ette ole ainakaan alan ykkönen? Itse en tekisi enkä arvosta tällaisen markkinoinnin tekemistä. Kilpailijoiden syynäämisen sijasta käytä tuo aika vaikkapa omien viestinnän kärkien miettimiseen ja niistä aiheista sisällön tuottamiseen. Samalla nostat laatupisteitäsi ja digimainontasi halpenee ja lisäksi parannat myös löydettävyyttäsi luonnollisissa hakutuloksissa, jonne suurin osa klikkauksista kuitenkin osuu.

 

Käytetään liian yleisiä termejä ja ne kuluttavat budjetin

Pari esimerkkiä liian laajoista mainostermeistä. Jos sinulla on autohuolto, joka toimii vain Tampereella ja ostat hakusanan ”autohuolto”, maksat myös kaikista Rovaniemellä ja Jyväskylässä autohuoltoa etsivistä klikkailijoista. Google Adwordsissa maantieteellinen kohdistaminen kaupunkitasolla on sikäli hankalaa, että mobiilikäyttäjien osalta verkko näyttää käyttäjien olevan Helsingistä vaikka he käyttäisivät kännykkäänsä aivan toisella puolella Suomea. Toki jos kännykkäkäyttäjä käyttää wifiä, hän paikallistuu oikein. Ratkaisuksi tulee tällöin joko ostaa hakutermi ”autohuolto Tampere” tai ainakin se, että hakutuloksissa näkyvässä tekstissä selvästi ilmaistaan, että kyse on tamperelaisesta autohuollosta. Vaikka maksatkin vain klikkauksista, ei ole kuitenkaan kovin kannattavaa näytättää mainosta, jota hakijoiden ei kannata klikata huonon osuvuuden takia, sillä pidemmällä aikajänteellä huonot mainokset saavat vähemmän näyttökertoja kuin ne joita mielellään klikataan.Tarkempaan maantieteelliseen kohdistamiseen pääseekin sosiaalisen median mainospalveluissa, joissa käyttäjä on tunnistettu ja paikallistettu hänen antamiensa sijaintitietojen avulla. Esimerkiksi Facebookissa alueellinen kohdentaminen on todella helppoa ja oiva tapa säästää markkinointieuroja kohdistamalla viesti juuri oikealle ryhmälle.Toinen yleinen esimerkki laajoista mainoistermeistä on ostaa mainontaa sanalle, jota haetaan yleisesti ja moniin eri tarkoituksiin. Jos esimerkiksi möisit polkupyöriin jarruja, ei varmasti kannattaisi ostaa pelkkää sanaa ”jarrut”, koska silloin maksaisit näkyvyydestä kaikille auton, mopon, mootoorikelkan ja vaikkapa junankin jarruja etsiville. Kannattaa ennemmin miettiä, mikä on se potentiaalisen asiakkaan ongelma, johon tuotteesi on ratkaisu. Tässä tapauksessa voisit vaikkapa tehdä sisältöä ja mainontaa aiheesta ”polkupyörän jarrujen huolto” tai ”miten vaihdetaan polkupyörän jarrut”.

 

Ulkoistetaan mainonta, eikä opetella edes ostamaan oikein

Olen saanut hoidettavakseni mainostilin, jossa aikaisempi hakukonemainonnan kumppani oli mennyt siitä missä aita oli matalin. Palvelumaksu oli veloitettu kuukausittain, mutta mainokset eivät edes ohjanneet oikeille sisältösivuille vaan ne oli laiskuuttaan ohjattu viemään firman etusivulle, mikä tietenkin alensi laatupisteitä ja teki mainonnasta kallista. Jokaisesta kampanjasta pystyy esittämään upeita lukuja, jos ostaja ei ymmärrä, mitä oikeasti ollaan tavoittelemassa ja mitä mahdollisuuksia työkalut tarjoavat. Suosittelenkin kaikille digimarkkinointia ostaville työkalujen perusteiden hallintaa. Tässä linkit sivustoihin, joista kannattaa opiskelu aloittaa – ei maksa kuin aikasi ja saat tuon sijoituksen varmasti takaisin osaavampana ostajana.

Googlen hakukonemainonnan kurssit
Google analytiikkapalveluiden kurssit
Facebookin mainostyökalujen kurssit

 

Jos aihe kiinnostaa, katso uusi videoni, jossa kerron lisää digimarkkinoijien tekemistä virheistä. Pistä myös Youtube-kanavani seurantaan, niin saat jatkossakin vinkit haltuusi:

Share Button